Tot i que fins al 20 de novembre no sabrem quin és el veredicte final sobre on s’ubicarà l’Agència Europea del Medicament (EMA, per les seves sigles en anglès), els passos que s’estan donant a favor de la candidatura de Barcelona semblen, si més no, satisfactoris.
Segons l’informe que va publicar, a finals de setembre, la Comissió Europea, la ciutat compleix tots els criteris exigits. Tanmateix, tot i que la candidatura barcelonina compleix ambs els criteris requerits, ha de competir amb altres ciutats favorites com Copenhaguen, Viena, Dublín, Amsterdam, Bratislava o Milà. Un dels criteris que Barcelona respon amb escreix és el fet que ja es disposa d’un edifici apunt per garantir un trasllat eficaç i ràpid. La seu proposada, la Torre Glòries, és a dir, l’antiga Torre Agbar, un edifici que té capacitat per albergar les més de 900 persones que treballen actualmente a l’EMA. En canvi, el cas d’una de les ciutats rivals, Amsterdam, encara ha de construir l’edifici.
Altres requisits que també compleix Barcelona són, per exemple, tenir un aeroport internacional, així com també escoles internacionals i gran capacitat hotelera.
Elecció basada en criteris tècnicsPer la seva banda, el Consell Europeu, ha tornat a deixar clar aquest 18 d’octubre, que l’elecció de la nova seu de l’EMA es basarà estrictament en criteris tècnics. Un dels punts que no s’ha abordat en aquesta reunió ha estat el tema de la posible independència de Catalunya. Des de l’inici del procés, Europa va deixar clar que aquest era un assumpte intern, que havien de resoldre Catalunya amb el Govern central.
Un assumpte que, tot i que encara no està resolt, s'ha quedat apartat, almenys, durant la presentació oficial que s'ha fet, també aquest 18 d'octubre a Brusel·les. Una presentació que ha comptat amb la presència del conseller de Salut, Antoni Comín, juntament amb la ministra de Sanitat, Dolors Montserrat, i el tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni. “Barcelona és l’opció que millor garanteix que l’EMA continuarà essent l’EMA i que conservarà la seva qualitat i reputació”, ha indicat Comín qui ha subratllat que la col·laboració entre les institucions i la societat civil que també s’han implicat a fons: universitats, col·legis professionals, indústria farmacèutica, associacions empresarials, sindicats, associacions de pacients, etc. El titular de Salut ha remarcat la col·laboració de les tres institucions implicades amb aquest projecte, l’executiu espanyol i l’Ajuntament de Barcelona. “Creiem que el diàleg i la cooperació són l’instrument correcte a l’hora d’afrontar la relació entre diferents governs. De fet les institucions europees són un clar exemple de com la relació entre governs s’ha de basar en el diàleg, la cooperació i la bona fe”, ha sentenciat.