L’aplicació de l’article 155 de la Constitucció ha obligat a la ministra de Sanitat, Dolors Montserrat, a assumir la coordinació del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya. L’aplicació de la norma ha suposat la destitució del fins llavors conseller, Antonio Comín. Precisament, Comín, va ser un dels alts càrrecs del Govern que no va acudir a l’Audiència Nacional. Roman a Bèlgica costat de l’ex president, Carles Puigdemont, i per tant no ha estat empresonat com l’exvicepresident, Oriol Junqueras, i sis exconsellers.
Per la seva condició de catalana, Montserrat ha estat un dels membres del Govern central més actius en el conflicte amb la Generalitat. La ministra s’ha deixat veure en els actes celebrats a Catalunya en favor de la unitat d’Espanya i en contra de la independència.
El primer compromís que li sorgeix després d’assumir el Departament de Salut català és el Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, que se celebrarà a la seu ministerial el proper 8 de novembre. La reunió no inclourà un dels temes pel que més preocupació havien mostrat la majoria de les comuniddaes autònomes, el finançament sanitari.
La EMA, en l’horitzóUn cop iniciat el Brexit, l’objectiu de portar la seu de l’Agència Europea del Medicament (EMA, per les sigles en anglès) havia estat un dels grans compromisos de la ministra de Sanitat. L’EMA havia aconseguit que tant Montserrat com Comín acostessin postures. També ha existit una bona connexió amb l’alcaldessa de Barceloma, Ada Colau, una de les polítiques més crítiques amb l’aplicació de l’article 155 de la Constitució.
Montserrat ha insistit en els últims dies en què l’aplicació del 155 no ha d’influir en l’autoritats europees en el procés de selecció de la nova seu. Molt més pessimista s’ha mostrat la Fiscalia General de l’Estat que en la seva querella contra els membres del Govern de la Generalitat ha advertit de la potencial pèrdua de la seu de l’EMA. “Només a títol d´exemple pot citar-se la potencial pèrdua de l’Agència Europea del Medicament, actualment localitzada al Regne Unit, i respecte de la qual la UE ja havia anunciat que la millor ciutat situada per acollir-la era Barcelona. Fruit de la declaració d´independencia es perdria aquesta inversió que està valorada en 340 milions d’euros de pressupost i 900 llocs de treball “, segons consta en el text de la Fiscalia.
Durant la presentació del Tractat de Dret Farmacèutic, la ministra va destacar les fortaleses d’Espanya, malgrat la situació. “Només a Espanya hi ha més de 200.000 persones que es dediquen a la investigació, som el pol de recerca biomèdica del sud d’Europa. Aquest esforç fa que estiguem entre els cinc primers països en producció de medicaments, i tot això ens situa a la pole per aconseguir que Barcelona pugui acollir la seu de l’EMA “, va assenyalar la ministra.
Malgrat l’enfrontament, la ministra tracta de mantenir-optimista davant es opcions de Barcelona. “No ens ho posen fàcil aquells que diuen estimar Catalunya, però vull llançar un missatge de tranquil•litat i compromís. Estem treballant per recuperar la tranquil•litat democràtica i econòmica de Catalunya i així assegurar l’arribada de l’EMA. No ens ho estan posant fàcil. Però junts vam arribar més lluny i l’EMA és un projecte que uneix i que ens retorna la tranquil•litat per seguir avançant “, ha insistit la ministra durant la seva intervenció.